Pytania i odpowiedzi

Dostęp internetowy do produktów inwestycyjnych i emerytalnych w TFI PZU SA

  • Jak mogę uzyskać dostęp internetowy do posiadanych funduszy w TFI PZU?

    Kliknij "Zaloguj" w prawnym górnym rogu strony głównej i wejdź w proces "Aktywuj dostęp". Na stronie Pierwsze logowanie do inPZU znajdziesz wskazówki oraz instrukcję pierwszego logowania. 

  • Próbuję aktywować dostęp z wykorzystaniem login.gov.pl (aplikacja mObywatel), ale autoryzacja zakończyła się niepowodzeniem. Z jakiego powodu? Co mogę teraz zrobić?
    Jeśli wybrałeś ścieżkę „Aktywuj dostęp” i w końcowym etapie procesu otrzymałeś komunikat o niepowodzeniu w autoryzacji przez login.gov.pl, może to wynikać z różnych przyczyn, zarówno technicznych, jak i związanych z danymi użytkownika:
    brak połączenia z internetem,
    nieaktualna wersja aplikacji – sprawdź, czy korzystasz z aktualnej aplikacji np. mObywatel
    nieaktualne dane w rejestrach państwowych – jeśli dane osobowe (np. PESEL, nazwisko) w aplikacji nie zgadzają się z danymi w serwisie inPZU, weryfikacja może zakończyć się niepowodzeniem,
    błędne dane wprowadzane podczas potwierdzania tożsamości – np. literówki w imieniu, nazwisku czy numerze PESEL,
    brak zgodności telefonu z aplikacją – mObywatel może nie działać na niektórych starszych modelach telefonów lub w systemach operacyjnych, które nie spełniają wymagań aplikacji.
     
    Jeśli autoryzacja przez login.gov.pl nie powiodła się, możesz zaktualizować dane, które powodują rozbieżności i spróbować ponownie. Jeśli masz produkty PPE i PPK związane z pracodawcą, zaktualizuj dane u niego. Natomiast jeśli posiadasz fundusze TFI PZU nabyte u dystrybutora, aktualizacji dokonasz właśnie tam.
    Jeśli nadal nie możesz autoryzować się poprzez login.gov.pl, skorzystaj z innego rozwiązania: np. autoryzacji z zastosowaniem kodów jednorazowych
  • Gdzie znajdę produkty obsługiwane wcześniej w serwisie SSI?

    Serwis inPZU zastąpił serwis SSI, który został wyłączony 18 listopada 2022 r. 
    Dostęp do Twoich produktów w Serwisie inPZU uzyskasz wchodząc w proces "Aktywacja dostępu" na stronie logowania

    Przejdź do instrukcji jak aktywować dostęp do inPZU

    Jeśli nie masz danych potrzebnych do aktywacji (takich jak login, numer rachunku PPK lub numer rejestru), sprawdź e-mail od TFI PZU lub skontaktuj się z infolinią pod numerem 22 640 05 55 (czynna od poniedziałku do piątku, w godzinach 8:00 – 18:00).

  • Przy aktywacji dostępu serwis wymaga podania danych dokumentu tożsamości. Z czego to wynika? Czy mogę pominąć ten etap?

    Instytucje finansowe w Polsce, w tym fundusze inwestycyjne, muszą zbierać dane swoich klientów i przeprowadzać proces poznania Klienta ze względu na wymogi prawne oraz regulacyjne, które mają na celu zapobieganie przestępstwom finansowym. Dzięki temu instytucje finansowe mogą skutecznie zarządzać ryzykiem oraz chronić swoich klientów i siebie przed nielegalnymi działaniami.
    Podanie danych z dokumentu tożsamości i potwierdzenie tożsamości jest wymagane, aby rozpocząć oszczędzanie i inwestowanie w funduszach inwestycyjnych.

Pokaż więcejZwiń

Otwarcie konta w serwisie inPZU

  • Co jest potrzebne do otworzenia konta w serwisie inPZU?

    Przygotuj dokument tożsamości wydany w Polsce (dowód osobisty, paszport lub kartę pobytu), numer telefonu komórkowego, e-mail oraz numer konta bankowego. Wybierz na stronie głównej "Kup fundusze online", "Założ IKE online" lub "Załóż IKZE online" i przejdź wszystkie kroki procesu.

  • Ile czasu trwa i jak przebiega proces otwarcia konta w inPZU?  

    Otwarcie konta nie zajmie Ci więcej niż 15 minut.  Wybierz produkt, podaj kwotę inwestycji i swoje dane, wypełnij wymagane oświadczenia, następnie zatwierdź otwarcie konta kodem SMS i zweryfkuj tożsamość wybraną metodą. Konto w inPZU aktywne jest  natychmiast po zatwierdzeniu zlecenia kodem SMS. Od tego momentu możesz logować się do inPZU, ale pełną funkcjonalność serwisu, uzyskasz po weryfikacji Twojej tożsamości i rozliczeniu pierwszej wpłaty. Zazwyczaj trwa to  2-3 dni robocze. 

  • Ile kosztuje inwestowanie w serwisie inPZU?

    Inwestowanie w subfundusze inPZU SFIO, PZU FIO Parasolowym oraz PZU FIO Ochrony Majątku za pośrednictwem serwisu inPZU jest bezpłatne. Nie pobieramy opłat manipulacyjnych za nabycie, zamianę i odkupienie jednostek uczestnictwa. Jeśli posiadasz inwestycje w PZU FIO Parasolowym oraz PZU FIO Ochrony Majątku otwarte za pośrednictwem dystrybutorów innych niz inPZU, opłaty od zleceń pobieramy zgodnie z tabelą opłat dystrybutora. Fundusze inwestycyjne, w tym fundusze zarządzane przez TFI PZU, pobierają opłaty za zarządzanie, które są uwzględnione w codziennej wycenie jednostek uczestnictwa.  Wartość rejestru, którą widzisz w panelu „Moje produkty”, uwzględnia już opłatę za zarządzanie.

  • Jak mogę potwierdzić swoją tożsamość otwierając konto w serwisie inPZU?

    Swoją tożsamość możesz potwierdzić na dwa sposoby:  
    - za pośrednictwem Elektronicznego Węzła Krajowego (np. poprzez aplikację mObywatel )
    - poprzez przejście procesu wideoweryfikacji, podczas, którego poprosimy o wykonanie zdjęcia Twojego dokumentu tożsamości wydanego w Polsce (dowód osobisty/ paszport/ karta stałego pobytu), wykonanie selfie i prostego zadania przed kamerą 
    oraz dokonanie pierwszej wpłaty z należącego do Ciebie konta bankowego, które zawiera takie same dane (imię i nazwisko), jak wskazane w inPZU w procesie rejestracji. Konto w inPZU zostanie dezaktywowane jeśli wynik potwierdzenia Twojej tożsamości wideoweryfikacji będzie negatywny.

    Przejdź do Instrukcji wykonania wideoweryfikacji 

  • Moja wideoweryfikacja uzyskała wynik negatywny. Dlaczego?
    Negatywny wynik wideoweryfikacji może wynikać z kilku przyczyn  :
    1. Niewystarczająca jakość połączenia internetowego: słabe lub niestabilne połączenie internetowe może prowadzić do przerw w transmisji wideo. Wykonanie wideoweryfikacji na telefonie (smartfon) przy korzystaniu z transmisji danych internetowych może zaburzyć pozytywny wynik. Zadbaj, aby podczas wideoweryfikacji mieć stabilne połączenie np. poprzez silne łącze wi-fi. 
    2. Niewłaściwe oświetlenie: zbyt słabe lub zbyt intensywne oświetlenie może powodować, że Twoja twarz jest niewyraźna lub prześwietlona, co utrudnia identyfikację. Zbyt intensywne oświetlenie może również powodować odbłyski światła na dokumencie tożsamości podczas wykonywania jego zdjęcia. 
    3. Nieodpowiednie tło: tło zbyt jasne, ciemne lub z elementami rozpraszającymi uwagę może wpływać na skuteczność algorytmów rozpoznawania twarzy. Zanim zaczniesz wykonywać wideoweryfikację spróbuj wybrać w Twoim otoczeniu miejsce z jednolitym tłem np. ścianę nieodbijającą światło, w jednym, jasnym kolorze, 
    4. Niewłaściwe ustawienie kamery: kamera ustawiona pod niewłaściwym kątem lub w niewłaściwej odległości może uniemożliwić dokładne skanowanie twarzy lub wykonanie zdjęcia dokumentu tożsamości. Aby wykonać dobrej jakości zdjęcia i skan twarzy Twój smartfon/tablet powinien mieć kamerę/aparat fotograficzny o rozdzielczości 5 megapikseli, lecz nie mniej niż 3 megapiksele. Jeśli wykonujesz wideoweryfikację na komputerze powinien być on wyposażony w kamerę/aparat o rozdzielczości Full HD. 
    5. Niezgodność danych: rozbieżności między danymi podanymi przez klienta a informacjami zawartymi w dokumentach tożsamości mogą prowadzić do odrzucenia weryfikacji.
    6. Zasłonięcie danych lub dodane adnotacje na dokumencie: jeśli na dokumencie zasłonisz część danych, znak wodny lub dodasz własne adnotacje, system może nie odczytać go poprawnie.
    7. Niewyraźne lub uszkodzone dokumenty tożsamości: dokumenty z widocznymi uszkodzeniami, zabrudzeniami lub niewyraźnymi danymi mogą być trudne do zweryfikowania.
    8. Brak aktualności dokumentów: przedstawienie dokumentów, które straciły ważność, będzie skutkować negatywnym wynikiem weryfikacji.
    9. Problemy techniczne po stronie klienta: nieaktualne oprogramowanie, brak wymaganych uprawnień dla aplikacji czy problemy z kamerą mogą wpływać na przebieg procesu wideoweryfikacji i jej negatywny wynik.
    10. Niewłaściwe zachowanie podczas sesji: brak współpracy ze strony klienta, takie jak unikanie kontaktu wzrokowego, zasłanianie twarzy, wzmożona aktywność ruchowa czy nieprzestrzeganie instrukcji, może prowadzić do niepowodzenia weryfikacji.
    11. Wykrycie prób oszustwa: systemy bioidentyfikacji są wyposażone w mechanizmy wykrywające próby fałszerstwa, takie jak użycie zdjęć, nagrań wideo czy masek. Wykrycie takich działań skutkuje natychmiastowym odrzuceniem weryfikacji.
    Aby zwiększyć szanse na pozytywny wynik wideoweryfikacji, warto:
    zadbać o stabilne i szybkie połączenie internetowe,
    upewnić się, że miejsce, w którym przeprowadzana jest weryfikacja, jest dobrze oświetlone, a tło jest neutralne,
    sprawdzić, czy kamera jest prawidłowo ustawiona i działa poprawnie,
    przygotować aktualne i czytelne dokumenty tożsamości,
    postępować zgodnie z instrukcjami przekazywanymi podczas procesu weryfikacji.
     
    Przestrzeganie tych zaleceń może znacząco zwiększyć prawdopodobieństwo pomyślnego przejścia procesu wideoweryfikacji.
     
    Osoby słabowidzące, osoby ze specjalnymi potrzebami korzystające z narzędzi wspomagających mogą mieć trudności z wykonaniem wideoweryfikacji. 
     

    Jeśli podczas zakładania konta na inPZU otrzymasz negatywny wynik wideoweryfikacji, oznacza to, że nie udało nam się potwierdzić Twojej tożsamości i konto zostanie zamknięte. Aby zakupić produkty w serwisie inPZU będzie konieczne ponowne przejście procesu zakupowego, na końcu którego możesz wybrać  inny sposób potwierdzenia tożsamości – przez login.gov.pl (aplikacja mObywatel) lub ponownie przez wideoweryfikację. Jeśli wybierzesz wideoweryfikację, upewnij się, że wykonasz ją w dobrych warunkach, bo jej niepowodzenie spowoduje konieczność ponownego zakładania konta.

  • Kiedy i jak mogę dokonać pierwszej wpłaty?

    Masz do wyboru dwie możliwości wpłaty:

    - Płatność online przez Paybynet – wybierz swój bank z listy, a dane do przelewu uzupełnią się automatycznie. Wystarczy, że zatwierdzisz transakcję. Pamiętaj, że nabycie jednostek uczestnictwa na rejestrze nie będzie widoczne od razu. Więcej o terminach realizacji zleceń piszemy w odpowiedzi na pytanie "Jakie są terminy realizacji zleceń składanych w serwisie inPZU?".
    - Przelew tradycyjny – zaloguj się do swojego banku i wykonaj przelew z własnego konta. Dane do przelewu znajdziesz w e-mailu z potwierdzeniem zlecenia lub pobierzesz je w pliku PDF podczas składania zlecenia.

    Pierwsza wpłata:
    Jeśli potwierdzałeś tożsamość przez wideoweryfikację, pierwszą wpłatę musisz zrobić z konta bankowego, które podałeś podczas zakładania konta. Imię i nazwisko właściciela konta muszą być takie same, jak w inPZU.

  • Dlaczego po dokonaniu wpłaty saldo rejestru przez kilka dni nadal jest zerowe?
    Zlecenia w serwisie inPZU realizujemy w dni robocze, kiedy na Giełdzie Papierów Wartościowych (GPW) odbywa się sesja giełdowa. Te dni nazywamy „dniami wyceny”.
     
    Twoja wpłata nie pojawia się od razu na Twoim rejestrze, ponieważ traktujemy ją, jako zlecenie nabycia jednostek funduszu. Jej realizacja przebiega w ciągu kilku dni według zasad obowiązujących w inPZU.
     
    Szczegółowe informacje o terminach realizacji zleceń znajdziesz w sekcji „Jakie są terminy realizacji zleceń składanych w serwisie inPZU?”
     
    Przykład 1: Wpłata zaksięgowana do godz. granicznej 16:20 w dniu wyceny
    Jeśli wpłata zostanie zaksięgowana na rachunku Funduszu do godziny 16:20 w dniu wyceny, pojawi się na Twoim rejestrze po 2 dniach wyceny. Przebieg procesu będzie taki:
     
    1. Poniedziałek (dzień wyceny) – wpłata zaksięgowana do godz. 16:20.
    2. Wtorek – po zebraniu danych z zamknięcia wszystkich giełd w poniedziałek, obliczana jest wartość jednostek funduszu przypadająca na poniedziałek (publikacja wyceny następuje we wtorek wieczorem).
    3. Wtorek wieczorem – publikacja wyceny z poniedziałku i przeliczenie Twojej wpłaty na jednostki uczestnictwa.
    4. Środa rano – aktualizacja danych w serwisie inPZU. Wpłata widoczna na rejestrze po zalogowaniu do inPZU.
     
    Przykład 2: Wpłata zaksięgowana po godz. granicznej 16:20 w piątek
    Jeśli wpłata zostanie zaksięgowana po godzinie 16:20 w piątek, zobaczysz ją na swoim rejestrze dopiero w środę – po 5 dniach kalendarzowych. Powodem jest weekend, w którym giełda nie pracuje. Proces wygląda następująco:
     
    1. Piątek – wpłata zaksięgowana po godz. 16:20 (zostaje przesunięta na kolejny dzień wyceny).
    2. Poniedziałek (dzień wyceny) – Twoja wpłata zostanie przeliczona na jednostki uczestnictwa po cenie z poniedziałku.
    3. Wtorek – po zebraniu danych z zamknięcia wszystkich giełd w poniedziałek, obliczana jest wartość jednostek funduszu przypadająca na poniedziałek (publikacja wyceny następuje we wtorek wieczorem).
    4. Wtorek wieczorem – publikacja wyceny z poniedziałku i przeliczenie Twojej wpłaty na jednostki uczestnictwa.
    5. Środa rano – aktualizacja danych w serwisie inPZU. Wpłata widoczna na rejestrze po zalogowaniu do inPZU.
     
    Ważne informacje:
    Pamiętaj, że termin realizacji wpłaty lub przelewu uzależniony jest od czasu złożenia dyspozycji w Twoim banku i od godzin rozliczeń pomiędzy bankami. Banki mogą inaczej realizować zlecenia złożone w weekend, dni świąteczne lub dni bez sesji na GPW (np. Wigilia - 24 grudnia, Sylweter - 31 grudnia).
  • Co zrobić, aby zmienić moje dane, np. w przypadku pomyłki przy ich wpisywaniu?

    Możesz edytować dane do momentu, kiedy zatwierdzisz zlecenie kodem SMS. Zmiany te możesz wprowadzić na ekranie „Podsumowanie” lub wracając do wcześniejszych etapów procesu.

    Jeśli zlecenie zostało już zatwierdzone, po zalogowaniu możesz złożyć wniosek o zmianę danych w panelu „Moje Konto”. Jeśli zmiana nie będzie możliwa przez serwis inPZU, skontaktuj się z jednym z wybranych dystrybutorów, aby zaktualizować swoje dane.

  • Założyłem konto w serwisie i złożyłem zlecenie zakupu funduszu, jednak chciałbym odstąpić od umowy zawartej na odległość. Jak mogę tego dokonać?

    W takiej sytuacji możesz nie wykonać wpłaty/przelewu. Zlecenia nabycia są realizowane po zaksięgowaniu środków na koncie funduszu. Jeśli środki nie zostaną wpłacone do funduszu, zlecenie zostanie anulowane po 90 dniach.

Pokaż więcejZwiń

Problemy z logowaniem do serwisu inPZU

  • Co zrobić, jeżeli zapomnę hasła dostępu do serwisu inPZU?

    Skorzystaj z opcji „Nie pamiętam loginu lub hasła”, znajdującej się w sekcji „Zaloguj się”. Podaj login i PESEL (w przypadku osób bez numeru PESEL należy podać datę urodzenia), a następnie utwórz nowe hasło. Operację zatwierdzisz kodem SMS. 

  • Co zrobić, jeśli zapomnę loginu do serwisu inPZU lub nie wiem, gdzie go odnaleźć?

    Sprawdź swoją pocztę e-mail po słowie kluczowym „inPZU” i poszukaj wiadomości, w której wysłaliśmy login. Sprawdź również folder Spam. Login mogliśmy też wysłać pocztą na Twój adres korespondencyjny (dotyczy tylko osób, które nie podały e-mail).

    Jeśli nie odnajdziesz loginu, skontaktuj się z naszą infolinią pod numerem 22 640 05 55 (pon-pt 8:00 – 18:00). Po pozytywnej weryfikacji przez naszego konsultanta, otrzymasz login e-mailem na Twój adres zapisany w serwisie inPZU. Jeśli w serwisie inPZU nie ma Twojego e-maila, wyślemy login na Twój adres korespondencyjny.

    Jesteś po raz pierwszy na inPZU?
    Jeśli logujesz się pierwszy raz, do aktywacji dostępu możesz użyć: loginu, numeru rejestru lub numeru rachunku PPK. Instrukcję znajdziesz na stronie "Pierwsze logowanie"

    Warto wiedzieć: po zalogowaniu możesz ustalić własny login do serwisu inPZU. W tym celu wejdź do zakładki "Moje konto" i wybierz w bocznym menu opcję "Przyjazny login".

  • Co zrobić, jeżeli osoba trzecia pozna moje hasło do serwisu inPZU?

    W takim przypadku należy niezwłocznie zmienić hasło do serwisu inPZU. Pamiętaj, żeby nie ujawniać hasła i loginu osobom trzecim. Zalecamy dokonywanie zmiany hasła nie rzadziej niż co 30 dni.
    Możesz też aktywować dwuskładnikowe logowanie, które podniesie bezpieczeństwo. Każde logowanie będzie wówczas wymagało podania, oprócz loginu i hasła, kodu SMS wysłanego na numer Twojego telefonu.

  • Chciałbym połączyć konto w serwisie inPZU z mojePZU, ale operacja kończy się niepowodzeniem. Co może być tego przyczyną?
    Aby połączyć konto inPZU z mojePZU, należy:
     
    Zalogować się przynajmniej raz do mojePZU i inPZU.
    Mieć przynajmniej jeden produkt w mojePZU i w inPZU.
    Upewnić się, że dane właściciela obu kont są takie same. Sprawdź, czy Twoje dane są poprawne na każdym koncie. Literówki w imieniu i nazwisku lub różnice w zapisie nazwiska dwuczłonowego uniemożliwią połączenie kont.
     
    Jeśli masz zablokowany dostęp do któregokolwiek serwisu, połączenie nie będzie możliwe. Połączenie kont nie będzie również możliwe, jeśli prowadzone są prace techniczne w mojePZU lub inPZU.

Pokaż więcejZwiń

Obsługa zleceń i płatności w serwisie inPZU

  • Jakie są terminy realizacji zleceń składanych w serwisie inPZU?

    Inwestowanie w fundusze inwestycyjne polega na zakupie lub sprzedaży jednostek uczestnictwa Funduszu, do którego wpłasz lub wypłacasz środki. Taka sytuacja nazywa się zleceniem. Klient zleca Funduszowi zakup jednostek uczestnictwa i dokonuje wpłaty lub zleca Funduszowi odsprzedanie jednostek uczestnictwa, które znajdują się na jego rejestrze. Zlecenia składane w serwisie inPZU realizowane są w dni robocze, w których na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie (GPW) odbywa się sesja. Są to tzw "dni wyceny". Jeśli złożysz zlecenie do godziny granicznej  16:20 w dniu wyceny, będzie ono zrealizowane z wyceną z tego samego dnia,  w którym zostało złożone. Jeśli zlecenie złożysz po 16:20 tj. po godzinie granicznej, będzie ono zrealizowane z wyceną z kolejnego dnia wyceny. Pamiętaj, że zlecenia złożone w weekend, dni świąteczne lub dni bez sesji na GPW (np. Wigilia 24 grudnia, Sylweter 31 grudnia) będą realizowane kolejnego dnia wyceny co może nastąpić nawet kilka dni po złożeniu zlecenia. 


    Nabycia/Wpłaty:  nabycie jednostek uczestnictwa uzależnione jest dodatkowo od daty zaksięgowania Twoich środków na rachunku Funduszu. Jeśli Twoje środki zostaną zaksięgowane później niż data i godzina złożenia zlecenia nabycia, będzie miało to wpływ na póżniejszą datę wyceny nabycia i cenę po jakiej nastąpi zakup jednostek uczestnictwa. 
    Odkupienia/wypłaty: odkupienie jednostek uczestnictwa z Twojego rejestru zostanie zrealizowane zgodnie z terminami przedstawionymi wyżej. Środki uzyskane z tytułu odkupienia zostaną przelane na Twoje konto 3 dnia roboczego po realizacji odkupienia. Termin księgowania środków na Twoim koncie zależeć będzie od tego jak Twój bank rozlicza  sesje eliksiru na kontach klientów. 
    Konwersja/zamiana: zlecenia konwersji i zamian realizowane są zgodnie z terminami przedstawionymi wyżej. Zlecenie konwersji / zamiany wymaga realizacji dwóch zleceń: odkupienia jednostek uczestnictwa z sub/funduszu źródłowego, z którego przenosisz środki i nabycia jednostek uczestnictwa w funduszu, do którego chcesz przenieść środki.


    Cały proces realizacji zleceń w funduszach inwestycyjnych trwa kilka dni.  Ostateczną wycenę jednostek uczestnictwa, po której będą realizowane zlecenia poznamy dopiero po zamknięciu giełd. Wycena ta jest publikowana następnego dnia roboczego.

  • Chciałbym anulować złożone zlecenie. Jak to zrobić?

    Niektóre zlecenia złożone w Serwisie inPZU można anulować, ale tylko do momentu ich przekazania do realizacji przez Agenta Transferowego – dzieje się to kilka razy dziennie.
    Aby sprawdzić, czy zlecenie można anulować, wejdź w zakładkę Moja historia zleceń > Oczekujące. Jeśli obok zlecenia widzisz przycisk ANULUJ, możesz je jeszcze odwołać. Brak przycisku oznacza, że czas na anulowanie minął lub ten typ zlecenia nie podlega anulowaniu.

    Szczegółowe zasady anulowania zleceń znajdziesz w Regulaminie korzystania z Serwisu inPZU (§ 9 ust. 7).

  • Jak mogę dokonać wpłaty do funduszy inwestycyjnych?

    Masz dwie opcje do wyboru:
    -możesz wykonać płatność online (poprzez Paybynet), wybierając z listy swój bank. Wszystkie dane do przelewu podstawią sie automatycznie, wystarczy tylko, że zatwierdzisz transakcję,
    -możesz też wykonać przelew tradycyjny. Zaloguj się do swojego banku i wykonaj przelew z własnego konta. Pamiętaj o prawidłowym uzupełnieniu danych przelewu. Znajdziesz je w e-mailu potwierdzającym złożenie zlecenia. Możesz też je pobrać w Serwisie inPZU w sekcji "Płatności". 

    Pierwsza wpłata: jeśli w celu potwierdzenia Twojej tożsamości wybierasz  wideoweryfikację, musisz dokonać pierwszej wpłaty z należącego do Ciebie konta bankowego, które zawiera takie same dane towarzyszące (imię, nazwisko), jak wskazane w inPZU podczas procesu rejestracji. 

    Kolejne wpłaty: jeśli chcesz dopłacić, zaloguj sie do inPZU, przy Twoim produkcie, do którego chcesz wpłacić nowe środki, w menu "Zlecenia" wybierz "Dokup". Możesz dopłacić na dwa wyżej opisane sposoby: płatność on-line lub przelew tradycyjny. W obu przypadkach system podpowie dane do przelewu. Wpłaty do portfela/rejestru mogą być proste i zautomatyzowane, wystarczy skorzystać z płatności cyklicznych lub podpowiedzi tj. listy oczekujących płatności. O tym przeczytasz poniżej.

    Płatności cykliczne: wygodnym sposobem wpłacania do Twojego portfela/rejestru jest ustanowienie w Twoim banku płatności cyklicznych (zlecenie stałe). Ta forma regularnych zautomatyzowanych wpłat sprawdzi się szczególnie, gdy chcesz regularnie oszczędzać np. na emeryturę w produktach IKE lub IKZE. Wówczas zadeklarowana przez Ciebie kwota będzie w sposób automatyczny przelewana z Twojego banku do funduszu inwestycyjnego. Jak to zrobić? Skorzystaj z podpowiedzi, którą  przygotowaliśmy w serwisie inPZU. W górnym menu wybierz "Płatności" a następie "Płatności cykliczne". Ustanowienie stałego zlecenia wpłat do funduszy inwestycyjnych jest proste i nie powinno zabrać w Twoim banku więcej niż 5 minut.

    Lista oczekujących płatności: jeśli zapomnisz danych do opłacenia złożonego zlecenia nabycia* wystarczy skorzystać z listy oczekujących płatności. Po zalogowaniu do serwisu inPZU wybierz w górnym menu "Płatności". Przygotowaliśmy tam listę złożonych zleceń, które nie zostały jeszcze opłacone.

    Pamiętaj, że zarówno pierwsza i kolejne wpłaty powinny być wykonane z konta prowadzonego na Ciebie. Kwota minimanej wpłaty do portfela/rejestru to 100 zł.

    *zlecenie nabycia jednostek uczestnictwa. Kwota wpłacona na Twój portfel/rejestr jest przeliczana na jednostki uczestnictwa sub/funudszu, w którym inwestujesz.

  • Czy mogę ustawić stałe zlecenie wpłat w moim banku?

    Tak, wygodnym sposobem dopłacania do Twojego portfela/rejestru jest ustanowienie w Twoim banku płatności cyklicznych (zlecenie stałe). Ta forma regularnych zautomatyzowanych dopłat sprawdzi się szczególnie, gdy chcesz regularnie oszczędzać np. na emeryturę w produktach IKE lub IKZE. Wówczas zadeklarowana przez Ciebie kwota będzie w sposób automatyczny przelewana z Twojego banku do funduszu inwestycyjnego. Jak to zrobić? Skorzystaj z podpowiedzi, którą  przygotowaliśmy w serwisie inPZU. W górnym menu wybierz "Płatności" a następie "Płatności cykliczne". Ustanowienie stałego zlecenia wpłat do funduszy inwestycyjnych jest proste i nie powinno zabrać w Twoim banku więcej niż 5 minut.

  • Czy mogę przelać wyższą kwotę niż zadeklarowana w zleceniu nabycia (wpłata)?

    Jeżeli dokonujesz opłacenia zlecenia nabycia poprzez płatności on-line, system po zatwierdzeniu zlecenia nie pozwoli na edycję pola zawierającego kwotę zlecenia. Natomiast, jeśli opłacisz zlecenie przelewem tradycyjnym bezpośrednio z własnego konta bankowego, wówczas możesz wskazać dowolną kwotę, ale nie mniejszą niż 100 zł.

  • W jaki sposób otrzymam potwierdzenie nabycia jednostek uczestnictwa funduszu?

    Masz możliwość wyboru formy otrzymywania potwierdzeń transakcji. Domyślnie proponujemy elektroniczne potwierdzenia, w postaci pliku zamieszczonego w serwisie inPZU. Jeśli chcesz otrzymywać potwierdzenia w formie papierowej na adres do korespondencji, możesz to zmienić w panelu „Moje konto”. 

  • Czym różnią się rejestry inPZU SFIO od rejestrów PZU FIO Parasolowy?

    W Serwisie inPZU udostępniliśmy dwa fundusze parasolowe inPZU SFIO i PZU FIO Parasolowy. Struktura tzw. parasola umożliwia optymalizację podatkową zysków i strat oraz prostotę zmian w sposobie inwestowania oszczędności. Fundusze te różnią się nie tylko polityką inwestycyjną, ale także obsługą i konstrukcją produktu.

    Rejestr regularny.
    W funduszu PZU FIO Parasolowy produkty są skonstruowane tradycyjnie w sposób popularny na polskim rynku. Inwestor wybiera subfundusz/e, w który chce ulokować oszczędności i w każdym subfunduszu otwiera osobny rejestr (analogia do konta bankowego).  Jeśli chcesz inwestować w różne subfundusze zrobisz to poprzez otwarcie rejestru w każdym wybranym przez Ciebie subfunudszu. Wpłaty będziesz kierować na poszczególne rejestry. Całość wpłaconych środków inwestowana jest w subfundusz, na którego rejestr wpłacisz.

    Produkty alokowane.
    Dostępne są w funduszu inPZU SFIO. Ich konstrukcja umożliwia otwarcie jednego portfela, w którego skład możesz dobrać kilka subfunudszy, a dla każdego z nich określisz jaką proporcję (% alokacji) będzie stanowić w portfelu. Oznacza to, że wpłacając nawet minimalną kwotę np. 100 zł  na portfel alokowany, możesz ją inwestować w kilka subfunduszy. W inPZU oferujemy następujące produkty alokowane: IKZE, IKE oraz portfele modelowe i portfele indywidualne. Portfele modelowe  są gotowymi produktami  z predefiniowaną alokacją w wybrane subfundusze. Są dobrym rozwiązaniem dla osób preferujących gotowe rozwiązania inwestycyjne. Portfele indywidualne są tworzone samodzielnie przez inwestora, który wybiera jakie subfunudsze wejdą w skład portfela i określa ich proporcje (alokację) w portfelu.

  • Czy mogę zmienić sub/fundusze w portfelu/rejestrze?

    W każdej chwili możesz zmienić sposób inwestowania swoich oszczędności. W zależności od tego jaki produkt posiadasz (piszemy o tym w pytaniu "Czym różnią się rejestry inPZU SFIO od rejestrów PZU FIO Parasolowy?")  dyspozycja ta będzie wyglądała trochę inaczej. 

    Jeśli posiadasz portfel/e alokowane w inPZU SFIO możesz zmienić sposób inwestowania środków poprzez określenie nowego podziału procentowego  subfunduszy wchodzących w skład Twojego portfela. W tym celu w serwisie inPZU na liście portfeli inPZU – w menu ZLECENIA – wybierz opcję EDYTUJ. W ten sposób możesz:
    - dodać kolejne subfundusze do portfela (opcja „Dodaj nowe fundusze”),
    - zmienić proporcje (% alokacji) zgromadzonych już środków i nowych wpłat pomiędzy subfundusze w portfelu,
    - skorzystać z modelowej alokacji, wówczas środki zgromadzone w portfelu zostaną rozlokowane zgodnie tzw. portfelami modelowymi, których skład przygotowaliśmy dla klientów preferujących gotowe rozwiązania inwestycyjne.  Piszemy o tym w pytaniu "Czym różnią się rejestry inPZU SFIO od rejestrów PZU FIO Parasolowy?".

    Jeśli posiadasz rejestry w PZU FIO Parasolowy możesz przenieść część lub wszystkie środki do innego subfunduszu. W serwisie inPZU na liście swoich produktów (rejestrów) wybierz  rejestr funduszu, na którym chcesz wprowadzić zmiany. Przy wybranym rejestrze – w menu ZLECENIA – wybierz opcję EDYTUJ a następnie podaj kwotę lub liczbę jednostek uczestnictwa, które przeniesiesz do innego subfunduszu w ramach PZU FIO Parasolowy. Możesz przenieść środki do już posiadanego lub nowego subfunduszu w PZU FIO Parasolowym.

  • Jak często jest aktualizowana wartość moich inwestycji?

    Wartość inwestycji zapisanych na Twoich rejestrach jest aktualizowana w każdym dniu wyceny czyli w każdym dniu, w którym odbywa się sesja na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie. Wtedy są też wycenione na nowo jednostki uczestnictwa posiadanych przez Ciebie subfunduszy/ funduszy. Pamiętaj, że ze względu na proces rozliczania transakcji na jednostkach uczestnictwa informacje o stanie Twojego konta w serwisie inPZU, podawane są według zapisów z ostatniego dostępnego dnia wyceny. W związku z czym informacje te mogą nie uwzględniać zleceń oczekujących na rozliczenie oraz nie zmienią się podczas weekendu lub dni świątecznych, kiedy nie odbywa się sesja na GPW.

  • Jak obliczana jest stopa zwrotu dla poszczególnych subfunduszy dostępnych w serwisie inPZU?

    Każdego dnia roboczego na kartach poszczególnych subfunduszy w serwisie inPZU oraz na stronie notowań zapisane zostają aktualne wyceny jednostek uczestnictwa. W następstwie aktualizacji cen jednostek, dokonywane jest obliczenie zmian stóp zwrotu poszczególnych jednostek uczestnictwa w predefiniowanych okresach (np. 1 miesiąc, 6 miesięcy), od początku działania danego funduszu oraz w dowolnym zakresie dat.

  • Czy w serwisie inPZU mogę otworzyć wspólne konto z małżonkiem?

    W serwisie inPZU można otworzyć tylko rejestry indywidualne. Jeśli posiadasz wspólny rejest małżeński otwarty poza serwisem inPZU, każdy ze współmałżonków może go obsługiwać w serwisie.

  • Czy w serwisie inPZU mogę otworzyć konto dla małoletniego dziecka?

    W serwisie inPZU można otworzyć tylko rejestry dla osób pełnoletnich.

  • W jaki sposób mogę zmienić numer telefonu i e-mail, który podałem w serwisie inPZU?

    Możesz to zrobić składając dyspozycję zmiany danych w panelu „Moje konto”. Pamiętaj jednak, że nie możesz zmienić jednocześnie numeru telefonu i  e-mail. Te dyspozycje powinny być złożone oddzielnie. Zmianę numeru telefonu potwierdzamy kodem, wysłanym na e-mail wskazany w serwisie inPZU. Natomiast zmianę e-mail potwierdzamy dwuskładnikowo: kodem SMS oraz kodem, który wyślemy na Twój e-mail.

  • W jaki sposób mogę złożyć zlecenia, jeżeli serwis inPZU nie działa?

    Możesz je złożyć na formularzach udostępnionych TUTAJ (ścieżka dostępu: https://www.pzu.pl/tfi/dokumenty-funduszy-tfipzu , sekcja Serwis inPZU> Formularze obsługowe inPZU)

    Formularze możesz złożyć osobiście w siedzibie TFI PZU SA lub potwierdzić je notarialnie i przesłać na adres TFI PZU SA lub do agenta transferowego. Formularze podpisane kwalifikowanym podpisem elektronicznym możesz też wysłać e-mailem na adres: pzucok@pekao-fs.com.pl Pamiętaj, że dokument wysłany elektronicznie i podpisany kwalifikowanym podpisem elektronicznym musi zostać przekazany z Twojego e-maila, przeznaczonego do operacji wykonywanych w serwisie inPZU. Szczegóły znajdziesz w Regulaminie korzystania z serwisu inPZU. Jeżeli inwestycja w fundusze, zarządzane przez TFI PZU SA, została rozpoczęta za pośrednictwem dystrybutora, zlecenie możesz złożyć u tego dystrybutora.

Pokaż więcejZwiń

Inwestowanie w fundusze inwestycyjne zarządzane przez w TFI PZU

  • Gdzie mogę kupić fundusze inwestycyjne zarządzane przez TFI PZU SA?

    Klienci indywidualni

     

    Fundusze indeksowe inPZU SFIO  oraz
    Fundusze aktywnie zarządzane PZU FIO Parasolowy
    :

     

    - online - w serwisie inPZU.pl, po założeniu konta 

    ZAŁÓŻ KONTO

     

    - u wybranych dystrybutorów (m.in. w bankach, w domach maklerskich)
    Przejdź do listy dystrybutorów 


    -w siedzibie Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych PZU SA
    Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych PZU SA
    PZU Park  (24 piętro)
    Rondo Ignacego Daszyńskiego 4
    00-843 Warszawa
    tel.: 22 582 28 99 ( koszt wg stawki operatora) 
     

    Fundusze  zamknięte (publiczne) zarządzane aktywnie:

     

    - u wybranych dystrybutorów (m.in. w bankach, w domach maklerskich)
    Przejdź do listy dystrybutorów 


    -w siedzibie Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych PZU SA
    Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych PZU SA
    PZU Park  (24 piętro)
    Rondo Ignacego Daszyńskiego 4
    00-843 Warszawa
    tel.: 22 582 28 99 ( koszt wg stawki operatora)

     

    Klienci instytucjonalni

     

    - u wybranych dystrybutorów (m.in. w bankach, w domach maklerskich)
    Przejdź do listy dystrybutorów 


    -w siedzibie Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych PZU SA
    Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych PZU SA
    PZU Park  (24 piętro)
    Rondo Ignacego Daszyńskiego 4
    00-843 Warszawa
    tel.: 22 582 28 99 ( koszt wg stawki operatora)

  • Jaka jest minimalna kwota wpłaty do funduszy?

    Jeżeli inwestujesz w subfundusze inPZU SFIO, produkty IKE lub IKZE minimalna kwota wpłaty do subfunduszu lub portfela alokowanego wynosi 100 zł. Minimalna wpłata do rejestrów prowadzonych w PZU FIO Parasolowym oraz PZU FIO Ochrony Majątku, wynosi 100 zł. Wysokość wpłat dokonywanych do produktów inwestycyjnych lub programów emerytalnych regulowana jest odrębnymi zapisami regulaminu danego produktu lub programu. Pamiętaj, że serwis inPZU będzie automatycznie sprawdzał i podpowiadał minimalne wpłaty. Przelewy na niższą kwotę niż wartość minimalnej wpłaty będą zwracane na konto bankowe wpłacającego.

  • Co to jest jednostka uczestnictwa?

    Jednostka uczestnictwa to część majątku funduszu inwestycyjnego. Odpowiada ona „udziałowi”, jaki uczestnik ma w majątku funduszu. Jednostki uczestnictwa są wyceniane w każdym dniu giełdowym, ich wartość zmienia się w zależności od zmian cen instrumentów finansowych posiadanych przez fundusz. Twoja wpłata do funduszu inwestycyjnego zostanie przeliczona na liczbę jednostek uczestnictwa (z dokładnością do czterech miejsc po przecinku). Nie możesz nikomu innemu ich sprzedać, są one zapisane na Twoim rejestrze (odpowiednik konta bankowego). Wypłata środków z funduszu inwestycyjnego będzie odbywać się na podstawie zlecenia odkupienia tj. fundusz odkupi od Ciebie jednostki uczestnictwa. Jednostki uczestnictwa są dziedziczone.

  • Jakie są ryzyka związane z inwestycją w fundusze?

    Inwestowanie w fundusze inwestycyjne może wiązać się  z różnymi rodzajami ryzyka, które mogą wpływać na wartość Twoich oszczędności. Aby zminimalizować ryzyka, warto dywersyfikować swoje inwestycje, czyli rozkładać środki na różne fundusze o odmiennych strategiach inwestycyjnych. Przed podjęciem decyzji inwestycyjnej zawsze zapoznaj się z dokumentami funduszu, takimi jak prospekt informacyjny czy dokument zawierający kluczowe informacje, aby świadomie ocenić czy akceptujesz potencjalne ryzyka na tle korzyści. Należy pamiętać, że im większa oczekiwana stopa zwrotu z inwestycji, tym większe ryzyko poniesienia straty. Im więcej zaryzykujemy, tym możemy potencjalnie więcej zarobić, ale musimy się też liczyć z większymi potencjalnymi stratami. Najbardziej bezpieczne są fundusze rynku pieniężnego oraz fundusze obligacji. Większe ryzyko przejściowych spadków wartości jednostek towarzyszy funduszom zrównoważonym, a bardzo wysokim ryzykiem inwestycyjnym charakteryzują się fundusze akcyjne.

    Aby prawidłowo ocenić ryzyka wynikające z inwestowania środków w jednostki uczestnictwa Funduszu, prosimy o zapoznanie się z polityką inwestycyjną, opisem ryzyk oraz opisem profilu inwestora, zawartymi w prospekcie informacyjnym Funduszu lub w  dokumencie zawierającym kluczowe informacje (KID) dla Funduszu. W szczególności prosimy o zapoznanie się z rekomendacjami dotyczącymi minimalnego okresu inwestycji oraz profilem ryzyka i zysku zawartym w dokumencie KID. Inwestowanie w fundusze wiąże się z pojęciem ryzyka inwestycyjnego. Jest to brak możliwości założenia, przewidzenia osiąganego zysku lub straty z zainwestowanych pieniędzy.

    Lista wszystkich ryzyk znajduje się w Prospekcie informacyjnym. Poniżej wymieniamy najważniejsze ryzyka związane z inwestowaniem w fundusze inwestycyjne. 
    Ryzyko nieosiągnięcia oczekiwanego zwrotu z inwestycji, ryzyko wystąpienia okoliczności, na które uczestnik Funduszu nie ma wpływu, np. likwidacja Funduszu (subfunduszu), a także ryzyko inflacji, ryzyko związane ze zmianami regulacji prawnych oraz ryzyko operacyjne. Wśród ryzyk związanych z inwestowaniem należy zwrócić szczególną uwagę na ryzyka dotyczące polityki inwestycyjnej, w tym ryzyko rynkowe, ryzyko kredytowe (w tym ryzyko rozliczenia), ryzyko związane z zawieraniem kontraktów pochodnych, ryzyko koncentracji oraz ryzyko utraty płynności. 

    Ponadto, dla konkretnych subfunduszy mogą występować specyficzne ryzyka właściwe tylko dla tych subfunduszy. Ryzyka specyficzne są podane w dokumencie KID.

  • Czym jest prospekt informacyjny funduszu?

    Prospekt informacyjny to dokument regulujący działalność funduszu inwestycyjnego otwartego oraz specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego. Zawarte są w nim dane określone ściśle w Rozporządzeniu Ministra Finansów m.in. dane dotyczące: TFI, funduszu, polityki inwestycyjnej, charakterystyki jednostek uczestnictwa, depozytariusza funduszu, agenta transferowego TFI, dystrybutorów sprzedających jednostki uczestnictwa, zasad realizacji zleceń, wycen jednostek uczestnictwa itp. Przed rozpoczęciem inwestycji w dany fundusz inwestor zobowiązany jest do zapoznania się z prospektem informacyjnym.

    Przejdź do dokumentów funduszy TFI PZU.

  • Aktywa funduszu: czym są i z czego się składają?

    Aktywa funduszu inwestycyjnego to majątek funduszu, obejmujący środki pochodzące z wpłat wszystkich uczestników (inwestorów), papiery wartościowe, prawa nabyte przez fundusz oraz pożytki z tych praw. Fundusz inwestycyjny jest formą wspólnego inwestowania i ma osobowość prawną, a jego celem jest lokowanie zebranych środków w papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego i inne prawa majątkowe. Organem zarządzającym funduszem jest towarzystwo funduszy inwestycyjnych (TFI). 

    Inwestując w fundusz inwestycyjny, uczestnicy stają się właścicielami jego aktywów proporcjonalnie do wniesionych środków, a wartość jednostek uczestnictwa zależy od wartości portfela inwestycyjnego funduszu. Dzięki dywersyfikacji portfela, fundusz minimalizuje ryzyko inwestycyjne, co zwiększa bezpieczeństwo powierzonych środków. 

    Aktywa funduszu przechowywane są przez depozytariusza tj. bank spełniający określone wymagania. Aktywa funduszu nie wchodzą w masę majątku ani TFI ani depozytariusza. Więcej o tym piszemy w odpowiedzi na pytanie "Czy majątek funduszu jest wydzielony? Co się dzieje  z wpłaconymi przeze mnie środkami?"

  • Czy majątek funduszu jest wydzielony? Co się dzieje z wpłaconymi przeze mnie środkami?

    Pieniądze zainwestowane w fundusze inwestycyjne są zaewidencjonowane na wydzielonych kontach funduszy prowadzonych przez depozytariusza funduszu tj. bank, który na mocy umowy i zgodnie z Ustawą z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, przechowuje i ewidencjonuje aktywa sub/funduszu. Środki te nie stanowią masy majątkowej Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych ani depozytariusza.

  • Czy pieniądze wpłacone do funduszu są objęte gwarancjami Bankowego Funduszu Gwarancyjnego?

    Nie. Inwestowanie na rynku kapitałowym wiąże się z ryzykiem inwestycyjnym. Jeżeli ceny instrumentów finansowych, w które zainwestował fundusz, spadną (np. w przypadku kryzysu finansowego na świecie), wartość jednostki uczestnictwa również spadnie, co oznacza, że jeśli uczestnik podejmie wówczas decyzję o wypłacie środków z funduszu,  z dużym prawdopodobieństwem poniesie stratę z inwestycji.

  • Czy pieniądze wpłacone do funduszu są gwarantowane przez PZU?

    Nie. Środki w funduszu są wydzielone od aktywów Grupy PZU i chociaż Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych PZU SA dokłada starań, aby zarządzać funduszami z najwyższą starannością,  żadna spółka z Grupy PZU nie gwarantuje środków w funduszu.

  • Jaką rolę pełni agent transferowy dla funduszy inwestycyjnych?

    Agent transferowy to podmiot świadczący usługi finansowe na rzecz funduszy inwestycyjnych. Jego główne zadania obejmują:
    - prowadzenie rejestru uczestników funduszu inwestycyjnego: agent transferowy utrzymuje aktualne dane osobowe inwestorów oraz historię ich transakcji, takich jak nabycia i odkupienia jednostek uczestnictwa, 
    - obsługę rozliczeń finansowych: przelicza wpłacone przez inwestorów środki na jednostki uczestnictwa oraz realizuje wypłaty związane z odkupieniem tych jednostek,
    - realizację dyspozycji uczestników: zajmuje się przyjmowaniem i realizacją zleceń inwestorów, takich jak aktualizacje danych, reklamacje czy pełnomocnictwa.

    Jest również odpowiedzialny za prowadzenie infolinii i udzielenie wsparcia uczestnikom funduszy inwestycyjnych.

Pokaż więcejZwiń

Produkty IKE i IKZE

  • Jakie są roczne limity wpłat na IKE i IKZE

    Roczne limity ustalane są przez Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej i publikowane są co roku w Monitorze Polskim. 

    Sprawdź aktualne limity IKE i IKZE.

  • Do kiedy muszę wpłacić środki na IKE lub/i IKZE aby zostały one zaliczone na poczet limitu wpłat w danym roku kalendarzowym?

    Wpłaty na IKE lub IKZE jeśli dokonywane są w końcówce grudnia mogą zostać zaksięgowane na Twoim koncie już w kolejnym roku kalendarzowym, dlatego jeśli zależy Ci na maksymalnym wykorzystaniu limitu rocznego i ulgi podatkowej (dotyczy IKZE), warto zaplanować wpłatę na kilka dni przed 31 grudnia. Pamiętaj, że 24 i 31 grudnia oraz w dni weekendowe i świąteczne nie ma sesji na Giełdzie Papierów Wartościowych i nie ma wyceny jednostek uczestnictwa. W dni bez wyceny nie jest możliwa realizacja zleceń/wpłat. 

    Sprawdź również odpowiedź na pytanie: Jakie są terminy realizacji zleceń składanych w serwisie inPZU?

  • Chciałbym złożyć zeznanie roczne. Czy otrzymam dokument potwierdzający, ile środków wpłaciłem na IKZE w danym roku?

    Do końca lutego w serwisie inPZU udostępniamy Roczne Zestawienie transakcji zrealizowanych na IKZE w roku poprzednim. Zestawienie wskazuje sumę wpłat dokonanych w ramach limitu w danym roku.  Znajdziesz w nim odrębną pozycję informującą o wpłatach zaliczonych do limitu na dany rok.

    Przykład:  "suma dokonywanych wpłat w ramach limitu w 2024 roku: 9 388,80 zł"

  • Posiadam IKZE i IKE. Jak dzielone są moje wpłaty przy przekroczeniu limitów?

    Dla IKZE i IKE obowiązują roczne limity wpłat, które co roku się zmieniają. Jeżeli otworzyłaś/eś oba produkty w serwisie inPZU, używając opcji „DOKUP DO IKZE/IKE” Twoje wpłaty w pierwszej kolejności trafią na rachunek IKZE - do wysokości rocznego limitu obowiązującego w bieżącym roku. Jeżeli ten limit przekroczysz, kolejne wpłaty trafią do IKE - do momentu, aż wyczerpiesz łączny limit dla obu produktów. Jeżeli dokonasz wpłaty, która przekroczy oba limity, zwrócimy Ci nadwyżkę.

    PRZYKŁAD (jest rok 2025)

    Roczny limit wpłat do IKZE wynosi : 10 407,60 zł dla osób zatrudnionych na umowę o pracę
    Roczny limit wpłat do IKE wynosi: 26 019 zł

    Wpłacasz 18 000 zł

    Do IKZE trafi: 10 407,60 zł - wykorzystasz cały roczny limit
    Do IKE trafi: 7592,40 zł - reszta Twojej wpłaty

    Gdy dopłacisz kolejne 20 000 zł

    Do IKZE trafi: 0 zł – limit wpłat został już wykorzystany
    Do IKE trafi 18 426,60 zł - w ramach tej dopłaty wykorzystasz także cały roczny limit wpłat do IKE
    Zwrócimy Ci 1573,4 zł nadwyżki na rachunek, z którego zostały przesłane środki.

  • Czy mogę przenieść IKZE lub IKE z innej instytucji finansowej do TFI PZU SA?

    Tak, możesz przenieść te produkty z innej instytucji finansowej. Pamiętaj można posiadać tylko jedno IKE i jedno IKZE.
    Jeśli posiadasz już konto w serwisie inPZU lub otwierasz dwa produkty, a jeden chcesz przenieść z innej instytucji finansowej, to przy otwarciu tego produktu – zadeklaruj chęć dokonania wypłaty transferowej. Po otwarciu rejestru otrzymasz informację potwierdzającą zawarcie IKE lub IKZE, które musisz przedstawić dotychczasowej instytucji finansowej, aby jej zlecić wypłatę transferową do TFI PZU SA. Jeśli  chcesz zlecić jednocześnie przeniesienie IKZE i IKE z innych instytucji finansowych i nie  posiadasz jeszcze produktów w serwisie inPZU, nie będzie to możliwe ponieważ nie będziemy mogli potwierdzić Twojej tożsamości. Jeśli nie masz jeszcze konta – załóż portfel inPZU. Po potwierdzeniu Twojej tożsamości w procesie otwarcia portfela inPZU, zaloguj się do serwisu, wtedy będzie możliwe przeniesienie IKZE lub IKE wypłatą transferową z innej instytucji.

  • Czy mogę otworzyć IKZE w serwisie inPZU, jeśli mam IKE w innej instytucji finansowej?

    Tak, możesz mieć oba te produkty w różnych instytucjach finansowych. Pamiętaj jednak, że możesz mieć tylko jedno IKE i tylko jedno IKZE. Jeżeli masz któryś z tych produktów w innej instytucji finansowej, możesz go przenieść do TFI PZU SA dokonując wypłaty transferowej. 

    Więcej informacji znajdziesz w pytaniu Czy mogę przenieść IKZE lub IKE z innej instytucji finansowej do TFI PZU SA?

  • Gdzie znajdę potwierdzenie zawarcia Umowy IKE/IKZE?

    Potwierdzenie zawarcia Umowy prowadzenia IKE lub IKZE znajdziesz po zalogowaniu do serwisu inPZU w zakładce „Moje Konto”. Wybierz z bocznego menu sekcję „Umowy i formularze IKZE/IKE”.

  • Jakie są opłaty i podatki przy wypłacie środków zgromadzonych na IKZE i IKE?

    Dla IKZE
    - Jeżeli wypłacasz środki po ukończeniu 65. roku życia (pod warunkiem dokonywania wpłat przez co najmniej 5 dowolnych lat kalendarzowych) - zapłacisz tylko zryczałtowany podatek w wysokości 10% zgromadzonych środków, nie zapłacisz za to podatku od zysków kapitałowych. Wcześniej, w każdym roku oszczędzania, możesz korzystać z ulg podatkowych poprzez wykazanie wpłat na IKZE w rozliczeniu PIT i pomniejszeniu podstawy opodatkowania.
    - Jeżeli wypłacisz całość zgromadzonych pieniędzy wcześniej (zlecenie „Zwrotu”), będzie to oznaczało konieczność rozliczenia tych środków w rocznym zeznaniu PIT jako dochodu z innych źródeł. Obowiązek obliczenia i zapłaty podatku dochodowego spoczywa na Tobie.

    Dla IKE
    - Jeżeli wypłacasz środki po ukończeniu 60. roku życia (pod warunkiem dokonywania wpłat przez co najmniej 5 dowolnych lat kalendarzowych lub wpłacenia ponad połowy ich wartości co najmniej 5 lat przed dniem złożenia wniosku o dokonanie wypłaty) - nie wiąże się to z żadnymi dodatkowymi opłatami, nie zapłacisz też podatku od zysków kapitałowych.
    - Jeżeli wypłacisz całość lub część zgromadzonych pieniędzy wcześniej (zlecenie „Zwrotu”), zapłacisz podatek od zysków kapitałowych (tzw. podatek Belki). Ten podatek odprowadzimy za Ciebie.

  • Jak mogę dodać osobę uprawnioną do IKZE lub IKE?

    Dyspozycja dodania, zmiany i usunięcia osoby uprawnionej jest dostępna w serwisie inPZU w zakładce Moje Konto >>> Osoby powiązane. 

     

Pokaż więcejZwiń

Dziedziczenie

  • Co dzieje się ze zgromadzonym kapitałem w przypadku śmierci Uczestnika funduszu?

    Uczestnik funduszu może wskazać osobę, która otrzyma jego środki po śmierci. Jeśli tego nie zrobi, jednostki uczestnictwa zostaną podzielone zgodnie z ogólnymi zasadami dziedziczenia.
    W przypadku produktów innych niż IKE i IKZE prawo do środków ma również żyjący małżonek (jeśli nie było rozdzielności majątkowej). Dodatkowo osoba, która pokryła koszty pogrzebu, może ubiegać się o zwrot tych wydatków.

  • Jak sprawdzić, czy mój zmarły krewny, którego jestem spadkobiercą posiada środki w TFI PZU?
    Informację o środkach zmarłego Uczestnika funduszu mogą otrzymać:
    Osoba uprawniona – musi przedstawić akt zgonu Uczestnika.
    Małżonek – potrzebny jest akt zgonu Uczestnika, akt małżeństwa i oświadczenie o stosunkach majątkowych.
    Spadkobierca – wymagany jest akt zgonu Uczestnika oraz dokument potwierdzający dziedziczenie (postanowienie sądu lub akt notarialny).
    Aby uzyskać informację, należy dostarczyć oryginały dokumentów lub ich kopie potwierdzone za zgodność z oryginałem przez pracownika dystrybutora, pracodawcę prowadzącego PPE lub notariusza. Wraz z dokumentami trzeba złożyć pisemny wniosek zawierający:
    dane wnioskującego i zmarłego Uczestnika,
    adres do korespondencji,
    własnoręczny podpis osoby wnioskującej,
    potwierdzenie tożsamości przez pracownika dystrybutora, pracodawcę lub notariusza.
    Dokumenty i pisemny wniosek należy przekazać za pośrednictwem dystrybutora lub wysłać na adres Agenta Transferowego dla funduszy zarządzanych przez TFI PZU.
    Pekao Financial Services Sp. z o.o.
    ul. Postępu 21, 02-676 Warsaw
  • W jaki sposób mogę zadysponować odziedziczonymi jednostkami uczestnictwa? Jakie dokumenty są potrzebne?
    Spadkobierca może zdecydować, co zrobić z odziedziczonymi jednostkami uczestnictwa – może je wypłacić (złożyć zlecenie odkupienia) lub przenieść na swoje rejestr/y. W tym celu należy złożyć odpowiednie zlecenie:
    w przypadku funduszy dostępnych na platformie inPZU – przez dystrybutora,
    w przypadku PPE– przez pracodawcę prowadzącego program.
     
    Do zlecenia trzeba dołączyć:
    akt zgonu Uczestnika,
    prawomocne postanowienie sądu o nabyciu spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia sporządzony i zarejestrowany przez notariusza.
    Jeśli spadkobierców jest więcej niż jeden, należy dodatkowo dostarczyć jeden z poniższych dokumentów:
    zgodne oświadczenie wszystkich spadkobierców o podziale jednostek, złożone w obecności pracownika dystrybutora lub pracodawcy,
    prawomocne postanowienie sądu o podziale spadku, wskazujące, ile jednostek przypada każdemu spadkobiercy,
    notarialną umowę o podziale spadku lub umowę z podpisami potwierdzonymi przez notariusza, określającą liczbę jednostek dla każdego spadkobiercy
  • Mój zmarły małżonek posiadał środki w funduszu. Czy jako żona/ mąż mogę je wypłacić? Jakie dokumenty i w jakiej formie należy złożyć, żeby tego dokonać?
    Jeśli zmarły Uczestnik był w związku małżeńskim, jego małżonek może zarządzać środkami, które zaliczają się do małżeńskiej wspólności majątkowej (nie dotyczy rejestrów IKE i IKZE). Aby to zrobić, należy złożyć odpowiednie zlecenie:
    w przypadku funduszy dostępnych w serwisie inPZU – przez dystrybutora,
    w przypadku PPE– przez pracodawcę prowadzącego program.
     
    Do zlecenia trzeba dołączyć:
    akt zgonu uczestnika (oryginał lub kopia potwierdzona za zgodność z oryginałem przez dystrybutora, pracodawcę lub notariusza),
    odpis aktu małżeństwa (oryginał lub kopia potwierdzona za zgodność z oryginałem przez dystrybutora, pracodawcę lub notariusza),
    pisemne oświadczenie o stosunkach majątkowych, które istniały między małżonkiem a zmarłym Uczestnikiem, określające daty obowiązywania wspólności majątkowej. 
  • Jak mogę ustalić, czy zmarły Uczestnik funduszu wskazał mnie, jako osobę uprawnioną do odbioru środków po jego śmierci?

    Wystarczy wysłać pisemny wniosek do funduszu i dołączyć akt zgonu Uczestnika. 
    Więcej na ten temat piszemy w odpowiedzi na pytanie: Jak sprawdzić, czy mój zmarły krewny, którego jestem spadkobiercą posiada środki w TFI PZU?

  • Muszę zgłosić do urzędu skarbowego spadek po zmarłym Uczestniku. Jak zawnioskować o pismo z TFI PZU informujące o saldzie rejestru?

    Aby uzyskać pismo z TFI PZU zawierające informacje o środkach zmarłego Uczestnika wystarczy złożyć pisemny wniosek i dołączyć do niego wymagane dokumenty. Więcej na ten temat piszemy w odpowiedzi na pytanie: Jak sprawdzić, czy mój zmarły krewny, którego jestem spadkobiercą posiada środki w TFI PZU?

  • Jakie dokumenty są potrzebne, jeśli wśród spadkobierców Uczestnika funduszu występują osoby małoletnie?

    O podstawowych dokumentach niezbędnych do realizacji spadku piszemy w odpowiedzi na pytanie: W jaki sposób mogę zadysponować odziedziczonymi jednostkami uczestnictwa? Jakie dokumenty są potrzebne?
    Natomiast, jeżeli wśród spadkobierców występuje osoba małoletnia to w jego imieniu działa przedstawiciel ustawowy. Dokonując działu spadku pomiędzy małoletnim a pozostałymi spadkobiercami konieczne jest zabezpieczenie interesów tego małoletniego, dlatego w dokumencie określającym liczbę jednostek uczestnictwa dla każdego ze spadkobierców liczba jednostek przypadająca małoletniemu nie może być mniejsza niż wynika to z dokumentu stwierdzającego nabycie spadku (prawomocne postanowienie sądu o nabyciu spadku lub zarejestrowany przez notariusza akt poświadczenia dziedziczenia). Należy przy tym pamiętać, że jeżeli wartość jednostek uczestnictwa przypadająca małoletniemu przekracza kwotę zwykłego zarządu (2 000 zł), dodatkowo trzeba dostarczyć orzeczenie sądu opiekuńczego zezwalającego na realizację transakcji powyżej tej kwoty. Interes małoletniego może także zostać zabezpieczony bezpośrednio przez sąd opiekuńczy poprzez wydanie orzeczenia określającego udział małoletniego w spadku. Wówczas oświadczenie o podziale środków pomiędzy spadkobiercami musi być zgodne z tym orzeczeniem.

Pracownicze plany kapitałowe

Pytania i odpowiedzi dotyczace PPK znajdziesz w serwisie emerytura.

Zlecenia telefoniczne

Zasady składania zleceń telefonicznych na zakup funduszy TFI PZU znajdziesz tutaj.

Opłaty

Tabele opłat dostępne są dostępne tutaj

Reklamacje

  • W jaki sposób mogę złożyć reklamację dotyczącą funduszy zarządzanych przez TFI PZU?

    Reklamację możesz złożyć:
    - korespondencyjnie, wysyłając ją na adres Towarzystwa, rondo Ignacego Daszyńskiego 4, 00-843 Warszawa lub na adres agenta transferowego: Pekao Financial Services Sp. z o.o., ul. Postępu 21, 02-676 Warszawa,
    - osobiście (w formie pisemnej lub ustnej) w siedzibie Towarzystwa,
    - w formie elektronicznej przy wykorzystaniu formularza kontaktowego dostępnego w Serwsie inPZU,
    - telefonicznie pod nr: 22 640 05 55 od poniedziałku do piątku w godzinach 8.00 - 18:00 (opłata wg taryfy operatora).

  • Jak długo będę czekać na rozpatrzenie reklamacji?

    Na rozpatrzenie reklamacji możesz czekać do 30 dni kalendarzowych od daty jej złożenia. W wyjątkowych przypadkach, gdy sprawa jest szczególnie skomplikowana, czas ten może zostać wydłużony do 60 dni. W takim przypadku zostaniesz poinformowany o przyczynie opóźnienia i przewidywanym terminie odpowiedzi. 

  • W jaki sposób poinformujecie mnie o wyniku mojej reklamacji?

    O wyniku Twojej reklamacji poinformujemy Cię w formie pisemnej. Odpowiedź zostanie wysłana na  listem poleconym na Twój adres korespondencyjny lub, jeśli o to zawnioskujesz, na adres e-mail, który podałeś podczas składania reklamacji.

Pokaż więcejZwiń

Podatek od zysków kapitałowych za 2024 rok każdy uczestnik funduszy inwestycyjnych będzie zobowiązany uwzględnić i rozliczyć samodzielnie w swoim zeznaniu podatkowym w 2025 r (art. 3 ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw - Dz. U. z 2023 r. poz. 1059).

Dzięki temu będziesz mieć możliwość kompensacji zysków i strat z funduszy inwestycyjnych z zyskami i stratami z innych inwestycji kapitałowych.

Zapoznaj się z materiałem na temat zmian opracowanym przez Izbę Zarządzających Funduszami i Aktywami, której TFI PZU SA jest członkiem.

  • Co zmieniło się w rozliczeniu podatku od dochodów w funduszach inwestycyjnych?

    Od 1 stycznia 2024 r. obowiązują nowe przepisy ustawy o PIT, które zmieniły sposób rozliczania podatku od zysków kapitałowych od inwestycji, w tym dochodu (zysków) z funduszy inwestycyjnych. Do końca 2023 r. podatek był odprowadzany przez fundusz, który podczas realizacji wypłaty środków (tzw. odkupienie jednostek uczestnictwa) wyliczał kwotę dochodu (zysk) i odprowadzał podatek. Obecnie podatek samodzielnie oblicza i odprowadza do urzędu skarbowego każdy uczestnik, który zrealizował wypłaty z funduszy po 1 stycznia 2024 r. Pierwsze rozliczenie podatku na tych zasadach należy wykonać do 30 kwietnia 2025 r. 

    Stawka podatku nie uległa zmianie i nadal wynosi 19%. Nadal jest to podatek dochodowy od osób fizycznych (inna nazwa: podatek od zysków kapitałowych).

    Uwaga ! Nowe zasady nie obowiązują IKE, IKZE, PPE, i PPK, które są regulowane innymi przepisami. Jeśli posiadasz te produkty fundusz przy wypłacie/zwrocie nadal obliczy i odprowadzi  podatek od zysków kapitałowych.

  • Dlaczego fundusz wystawia informację PIT-8C?

    Fundusze mają od 2025 roku obowiązek wystawienia PIT- 8C dla wypłat zrealizowanych w 2024 r, i latach kolejnych. Formularz PIT-8C zostnie wysłany do Ciebie i do Urzędu Skarbowego jeśli dokonałaś/eś odkupiena lub konwersji jednostek uczestnictwa pomiędzy posiadanymi funduszami. PIT -8C nie zostnie wystawiony w przypadku realizacji  zleceń zamiany pomiędzy subfunduszami wchodzących w skład funduszu parasolowego np. inPZU SFIO lub PZU FIO Parasolowy).

    Więcej informacji znajdziesz w odpowiedzi na pytanie: Co zmieniło się w rozliczeniu podatku od dochodów w funduszach inwestycyjnych? 

  • Co mam zrobić z informacją PIT-8C wystawioną przez fundusz?


    Informacja PIT 8C jest podstawą do obliczenia i ewentualnego opłacenia podatku od zysków kapitałowych w urzędzie skarbowym czyli stanowi źródło informacji do przygotowania i złożenia zeznania PIT 38.

    Podatek od zysków kapitałowych oraz informację podatkową należy złożyć za poprzedni rok (najwcześniej w roku 2025, rozliczając dochody uzyskane w roku 2024), w tym samym terminie w jakim rozliczamy podatek dochodowy, czyli do końca kwietnia.

  • Czy informacja PIT-8C będzie przekazywana również w przypadku, jeżeli odkupienie/konwersja jednostek uczestnictwa będzie dokonywane w ramach działalności gospodarczej?

    Dla transakcji na jednostkach uczestnictwa dokonywanych przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą również zostanie wystawiony PIT-8C  i przesłany do US i do tej osoby.

  • Co się stanie w sytuacji, w której nie rozliczę podatku w terminie?

    Konieczne jest jak najszybsze  złożenie PIT-38 oraz dokonanie wpłaty podatku od zysków kapitałowych w wysokości  19%. Ponadto, należy uregulować odsetki od zaległości podatkowych. Należy pamiętać, że niezłożenie zeznania PIT-38 także w przypadku straty albo nierozliczenie podatku od zysków kapitałowych w terminie, jest zagrożone konsekwencjami karno–skarbowymi mandatem lub karą grzywny.

  • Czy mając stratę również otrzymam PIT-8C?

    Tak.

    Sprawdź też pytanie Jakiego rodzaju informacje znajdę w PIT-8C?

  • Czy inwestycje rozpoczęte przed 2001 r., czyli przed wejściem w życie tzw. "podatku Belki” nadal będą zwolnione z opodatkowania?

    Tak

  • Czy PIT od Funduszu znajdę w usłudze „Twój e-PIT” pozwalającej na rozliczenie podatku przez Internet?

    Informację nt dostępności dokumentów w usłudze „Twój e-PIT” sprawdź  na https://www.podatki.gov.pl/pit/  lub w Twoim urzędzie skarbowym.

  • Czy taki sam PIT-8C fundusz wyśle również do Urzędu Skarbowego?

    Tak, zasada jest taka sama jak np. przy PIT -11 (wystawianym przez pracodawcę do rozliczenia podatku dochodowego).

  • Czy zmienią się zasady opodatkowania jednostek uczestnictwa posiadanych w ramach IKE, IKZE, PPE i PPK?

    Nie, nowe zasady rozliczania podatku od zysków kapitałowych nie dotyczą IKE,IKZE, PPE i PPK.

  • Do kiedy mam obowiązek złożenia zeznania PIT-38 i rozliczenia podatku?

    ​Do końca kwietnia 2025 r. za rok 2024, zasada identyczna jak dla zeznania dla podatku dochodowego PIT 36 czy PIT 37.

  • Gdzie mam zapłacić podatek?

    ​​Podatek należy uiścić na rachunek urzędu skarbowego (właściwego wg Twojego miejsca zamieszkania) - w momencie rozliczania rocznego zeznania podatkowego czyli analogicznie, jak dla rozliczenia PIT-36 lub 37.

  • Jaka stawka podatku obowiązuje przy rozliczeniu podatku od zysku z funduszy inwestycyjnych?

    Stawka podatku od zysków kapitałowych pozostała bez zmian i wynosi 19%

  • Jakiego rodzaju informacje znajdę w PIT-8C?

    kwotę przychodu ( = wartość odkupienia/konwersji jednostek)
    koszt uzyskania przychodu ( =wartość zakupu jednostek)
    kwotę dochodu ( =zysk) lub straty

     

  • Jakiego rodzaju straty mogą pomniejszyć dochód z odkupienia jednostek uczestnictwa lub ich konwersji między funduszami? Giełdowe?

    Dochody z zysków kapitałowych (w tym z odkupienia/konwersji jednostek uczestnictwa) będzie można pomniejszyć o straty:

    a) z odpłatnego zbycia udziałów (akcji) w spółce, udziałów w spółdzielni, papierów wartościowych, w tym z odpłatnego zbycia papierów wartościowych na rynku regulowanym w ramach krótkiej sprzedaży,

    b) z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych,

    c) z realizacji praw wynikających z papierów wartościowych i pochodnych instrumentów finansowych,

    d) z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółce albo wkładów w spółdzielni w zamian za wkład niepieniężny,

    e) z umorzenia, odkupienia, wykupienia albo unicestwienia w inny sposób tytułów uczestnictwa w funduszach kapitałowych.

  • Jakie mam dodatkowe obowiązki w związku z tymi zmianami?

    Jeśli w danym roku kalendarzowym odkupisz lub zrealizujesz konwersję środków między dwoma różnymi funduszami i osiągniesz z tego tytuły dochód (zysk), musisz rozliczyć się z urzędem skarbowym i odprowadzić należny podatek w wysokości 19% (ta zasada nie dotyczy przeniesienia tzw "zlecenie zamiany, jednostek uczestnictwa między subfunduszami tego samego funduszu parasolowego np. pomiędzy subfunduszami w ramach  funduszu inPZU SFIO).

    Nie robisz tego jednak przy każdej takiej transakcji, tylko zbiorczo, raz do roku w okresie rozliczania PIT za rok, w którym uzyskałaś/eś zysk – czyli działa tu ta sama zasada, która obowiązuje przy podatku dochodowym lub zysku osiągniętym z tytułu sprzedaży akcji.

  • Jakie są korzyści z samodzielnego rozliczania podatku?

    Jedną z największych korzyści jest możliwość tzw. kompensacji. Polega ona na tym, że realizując dochody (zyski) i straty na transakcjach na różnych instrumentach finansowych, możemy je połączyć czyli skompensować dochód (zyski) ze stratami i potencjalnie zapłacić mniejszą kwotę podatku.

    Jak to działa w praktyce?

    Przykład 1

    Załóżmy, że w 2024 r. odkupiliśmy jednostki w funduszu A i zanotowaliśmy na tej transakcji dochód (zysk) 1000 zł, w drugiej transakcji w tym samym roku odkupiliśmy jednostki z dwóch kolejnych funduszy B i C i na obu straciliśmy , na funduszu B - 500 zł, na funduszu C-600 zł. Nasz sumaryczny dochód (zysk) wyniósł – 100 zł czyli sumarycznie zanotowaliśmy stratę:  – 100 zł ( 1000 zł- 500 zł -600zł = -100 zł).

    Uwaga! Nadal w przypadku straty musimy wypełnić zeznanie podatkowe tj. PIT 38. Natomiast w tej sytuacji nie musimy odprowadzać żadnego podatku od zysku.

     

    Przykład 2

    Załóżmy, że w 2024 roku odkupiliśmy jednostki funduszu A i osiągnęliśmy dochód (zysk) w kwocie: 1000 zł. W tym samym roku sprzedaliśmy akcje firmy B i zanotowaliśmy na tej transakcji stratę w kwocie: - 300 zł. Więcej transakcji inwestycyjnych w tym roku nie realizowaliśmy. Zatem nasz cały dochód (zysk) ze wszystkich naszych inwestycji kapitałowych w 2024 r. wyniósł 700 zł ( 1000 zł – 300 zł = 700 zł) i od tej kwoty naliczamy i wykazujemy 19% podatek w zeznaniu PIT 38 i finalnie odprowadzamy ten podatek do urzędu skarbowego w terminie do 30 kwietnia kolejnego roku kalendarzowego (tj. do 30 kwietnia 2025 r. za 2024 r.).

     

    Warto wiedzieć!

    Jeśli w danym roku, w którym poniesiesz stratę, nie odnotujesz  dochodu (zysku) z innej inwestycji, możesz odpisać (skompensować) stratę w ciągu 5 kolejnych lat (jednak nie więcej niż 50% rocznie).

    Więcej informacji - por. pyt Na czym polega możliwość rozliczenia straty i w jakim okresie mogę ją rozliczyć?

  • Jakie transakcje są objęte rocznym rozliczeniem podatku od zysków kapitałowych?

    Jeżeli Uczestnik w roku poprzedzającym dokonał odkupienia jednostek uczestnictwa lub konwersji  jednostek uczestnictwa pomiędzy różnymi Funduszami (nie subfunduszami tego samego Funduszu) jest zobowiązany obliczyć, odprowadzić i wykazać z zeznaniu rocznym należny podatek. Dla tych transakcji Fundusz przygotuje PIT 8C.

     

  • Jak należy złożyć zeznanie PIT-38?

    Sposób wypełnienie zeznania PIT-38 zależy od wielu indywidualnych czynników np. ilości transakcji inwestycji kapitałowych w danym roku, zysków i strat na tych transakcjach, sposobu rozliczania podatnika np. statusu prawnego podatnika.
    Zapoznaj się z materiałem na temat zmian opracowanym przez Izbę Zarządzających Funduszami i Aktywami, której TFI PZU SA jest członkiem.
    Jeżeli masz nadal wątpliwości skorzystaj z pomocy doradcy podatkowego lub skontaktuj sie bezpośrednio z Urzędem Skarbowyn. Doradztwo podatkowe nie wchodzi w zakres działalności Funduszu i Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych. 

  • Kiedy dostanę PIT-8C?

    PIT- 8C wg przepisów musi być dostarczony do końca lutego każdego roku, za rok poprzedni. Są tu więc stosowane identyczne terminy, które obowiązują np. pracodawców dla PIT -11.

  • Mam pytania dotyczące rozliczenia podatku na podstawie PIT-8C, gdzie mogę je zadać?

    Możesz zapoznac się z materiałem na temat zmian w sposobie opodatkowania zysku od inwestycji kapitałowych opracowanym przez Izbę Zarządzających Funduszami i Aktywami, której TFI PZU SA jest członkiem lub  skontaktować się z infolinią Krajowej Informacji Skarbowej, doradcą podatkowym  lub w swoim urzędzie skarbowym.  Doradztwo podatkowe nie wchodzi w zakres działalności Funduszu i Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych. 

  • Mam rejestr prowadzony z żoną/mężem, kto z nas otrzyma PIT-8C?

    Jeśli w roku podatkowym (kalendarzowym) była zrealizowana wypłata z rachunku wspólnego, każdy z małżonków otrzyma PIT-8C w podziale 50%/50%.

  • Na czym polega możliwość rozliczenia straty i w jakim okresie mogę ją rozliczyć?

    W obrębie jednego roku podatkowego (kalendarzowego) można rozliczyć do 100% strat. Czyli jeśli w danym roku osiągniesz stratę możesz odliczyć ją od dochodu (zysku) z innej inwestycji kapitałowej (do 100% straty w danym roku). 
    Przykład: zrealizowano wypłaty w 2024 r. z 2 różnych sub/funduszy inwestycyjnych. Wypłata z pierwszego sub/funduszu była realizowana przy stracie -1.000 zł. Wypłata z drugiego sub/funduszu przyniosła dochód +1.300 zł. W przypadku obu transakcji zrealizowanych tym samym roku 2024 klient dokonując rozliczenia rocznego może zsumować dochody i koszty z wypłat z obu sub/funduszy i rozliczyć stratę (uproszczenie bez wskazania kwot przychodów i kosztów: dochód 1.300 zł – strata 1.000 zł = dochód 300 zł), czyli w tym konkretnym przykładzie do opodatkowania będzie dochód 300 zł. 
    Jeśli strata jest wyższa od dochodu w danym roku, nadwyżkę takiej straty możesz rozliczyć w ciągu 5 kolejnych lat, licząc od roku, w którym Twoja inwestycja przyniosła stratę. Przy czym w jednym roku można rozliczyć maksymalnie 50% takiej straty. 
    Przykład: zrealizowano wypłaty w 2024 r. z 2 różnych sub/funduszy inwestycyjnych. Wypłata z pierwszego sub/funduszu była realizowana przy stracie  -5.000 zł. Wypłata z drugiego funduszu przyniosła dochód +2.000 zł. W przypadku obu transakcji zrealizowanych tym samym roku 2024 klient dokonując rozliczenia rocznego może zsumować dochody i koszty z wypłat z obu funduszy i rozliczyć część straty poniesionej w 2024 r. (uproszczenie bez wskazania kwot przychodów i kosztów: dochód 2.000 – strata 5.000 = strata - 3.000 zł). W zeznaniu za 2024 r. klient wykaże stratę podatkową w wysokości -3.000 zł. W 2025 roku klient dokonał wypłaty z funduszu i uzyskał dochód +4.000 zł. W zeznaniu za 2025 r. składanym w 2026 r. klient rozliczy stratę z 2024 r., ale nie więcej niż 50% tej straty, czyli dochód +4.000 i 50% straty z 2024 r. (50% x 3.000 zł = 1.500 zł) = dochód 4.000 zł – 50% straty z 2024 r. 1.500 zł = 2.500 zł (dochód do opodatkowania za 2025 r.). W zeznaniu podatkowym za 2026 r. składanym w 2027 r. klient może ponownie rozliczyć stratę z 2024 r., ale w kwocie nie większej niż 50%, czyli w tym przykładzie będzie to ponownie 1.500 zł. Najpóźniej stratę z 2024 r. klient będzie mógł rozliczyć do 2029 r, czyli ostatnie odliczenie straty będzie mógł zrealizować w zeznaniu składanym w 2030 r. za transakcje zrealizowane w 2029 r.  

  • Na jakiej podstawie prawnej fundusz zmienił zasady rozliczania podatku od zysków kapitałowych?

    Zmiana ta jest określona przez znowelizowane przepisy ustawy o PIT, które weszły w życie 1 stycznia 2024 r. Obecnie podatek od zysków kapitałowych  jest rozliczany bezpośrednio przez podatnika, który osiągnął dochód z tytułu sprzedaży/konwersji jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych (ta zasada nie dotyczy zamiany jednostek między subfunduszami tego samego funduszu parasolowego).

  • Nie otrzymałam/em PIT-8C. Co muszę zrobić?

    Krok 1

    sprawdź czy Twój PIT- 8C jest dostępny w serwisie inPZU ( ścieżka: Moje konto/Informacja podatkowa) lub w archiwum skrzynki poczty, którą zdefiniowałeś/aś w systemie jako adres przekazywani informacji podatkowej w formie elektronicznej.
    sprawdź datę nabycia odkupionych/skonwertowanych jednostek .Jednostki uczestnictwa nabyte przed 1 grudnia 2001 . tj przed datą wprowadzenie podatku Belki nie są objęte podatkiem od zysków kapitałowych, zatem PIT 8C nie został wystawiony.
    Krok 2

    Jeśli w żadnym z podanych wyżej miejsc nie znajdziesz dokumentu, skontaktuj się niezwłocznie z nami pod numerem infolinii:

    22 640 05 55

    od pon. do pt. w godz. 8:00 – 18:00
    (opłata zgodna z taryfą operatora)

  • Odziedziczyłam/em jednostki uczestnictwa i je wypłacam. Czy mnie również dotyczy PIT?

    Kwestię realizacji obowiązku podatkowego w zakresie podatku od spadków i darowizn dla jednostek otrzymanych w spadku uzgodnij z doradcą podatkowym. W przypadku wypłaty środków zgromadzonych na rachunku w funduszu inwestycyjnym nabytych w formie spadku, spadkobierca będzie zobowiązany do rozliczenia 19% zryczałtowanego PIT na identycznych zasadach, jak gdyby były to jego własne środki.

  • W jaki sposób fundusz ustalił urząd skarbowy, do którego wyśle mój PIT-8C?

    Urząd skarbowy jest określany wg Twojego adresu zamieszkania, który wskazałeś w związku z uczestnictwem w funduszach TFI PZU SA.

    Pamiętaj o bieżącej aktualizacji swoich danych osobowych i adresowych, abyśmy mogli skutecznie dostarczać Ci w każdym roku PIT8C, jak również przekazywać go do właściwego Urzędu Skarbowego.

  • W jaki sposób otrzymam PIT-8C? Czy będzie dostępny w serwisie inPZU?

    PIT-8C może być dostarczony do klientów TFI PZU na 3 sposoby:

    listem poleconym  na adres korespondencyjny jeśli nie złożyłeś w serwisie oświadczenia o  zgodzie na wysyłkę elektroniczną dokumentów podatkowych.

  • Zmieniłam/em miejsce zamieszkania. Do którego urzędu skarbowego fundusz wysłał PIT-8C?

    ​​Urząd skarbowy jest określany wg Twojego adresu zamieszkania, który podajesz przy przystąpieniu do inwestycji lub zakładania rejestru w serwisie inPZU. PIT - 8C zostanie wysłany do urzędu skarbowego adekwatnego do adresu, jaki widniał w systemie na dzień wysyłki PIT.
    Pamiętaj o aktualizacji danych adresowych.

Pokaż więcejZwiń