Gospodarka chińska zakończyła ubiegły rok z przytupem. Realny przyrost PKB tamże przyspieszył w czwartym kwartale 2024 r. do 5,4% r/r z 4,6% zanotowanych w kwartale poprzednim, co pozwoliło w skali całego roku odnotować wzrost na poziomie 5% - tyle ile zaplanowało Politbiuro. Przyspieszeniu zmian PKB w Państwie Środka pomogły m.in. rządowe dopłaty do zakupów sprzętu AGD – w okresie od września do grudnia ubiegłego roku sprzedaż detaliczna tych urządzeń rosła średnio o ponad 30% miesięcznie. To podbiło wkład konsumpcji do wzrostu gospodarczego (Wykres 1). Swoje mogła dołożyć też groźba wojen celnych. W końcu ubiegłego roku Chiny odnotowały wysokie tempa wzrostu eksportu i importu, przy czym pozytywne zaskoczenie po stronie wyniku pierwszej z wspominanych kategorii ekonomicznych było większe. Być może firmy chciały choć częściowo ograniczyć potencjalny wzrost kosztów po ewentualnym wprowadzeniu ceł i z wyprzedzeniem zwiększyły obroty w handlu zagranicznym. To z kolei podbiło wkład eksportu netto we wzrost PKB i władze w Chinach mogły otwierać szampana – zaplanowany na ubiegły rok cel dla wzrostu gospodarczego w ujęciu realnym został zrealizowany. Kroplą goryczy mógł być jednak wynik nominalnego PKB, który wzrósł wolniej niż PKB realny – deflator tego agregatu makroekonomicznego okazał się ujemy. Bez szybkiego nominalnego wzrostu gospodarce chińskiej trudno będzie wyrastać z ogromnego zadłużenia, które w relacji do PKB utrzymuje się w trendzie wzrostowym (Wykres 2).
Wykres 1: Struktura zmian PKN w CN (%, r/r)
Wykres 2: Dług w CN (p. niefinansowe, %PKB)
Co więcej, oczekiwania instytucji międzynarodowych co do realnego tempa wzrostu PKB w Chinach w tym roku nie są optymistyczne. Eksperci OECD po grudniowej aktualizacji prognoz szacują, że gospodarka chińska urośnie w tym roku o 4,7% realnie, Bank Światowy spodziewa się spowolnienia tego tempa do 4,5%, a MFW w styczniowej projekcji przyjął, że będzie to 4,6%. Władze chińskie pozostają jednak zdeterminowane w celowaniu ze wzrostem gospodarczym w okolice 5%, co zapowiedziały w połowie grudnia ubiegłego roku. Aby to osiągnąć, zdecydowały się podnieść planowaną na bieżący rok wysokość deficytu budżetowego do 4% PKB, a dodatkowe środki z emisji obligacji mają służyć stymulowaniu popytu wewnętrznego, w tym subsydiowaniu zakupów wybranych dóbr konsumpcyjnych trwałego użytku i kosztownych zakupów wyposażenia przez firmy. Najprawdopodobniej w Chinach tym roku zobaczymy też kolejne obniżki stop procentowych. Władze będą pewnie starały się odwrócić wciąż spadkowy trend dla cen nieruchomości i pobudzić wzrost indeksów giełdowych, licząc, że dzięki temu nastroje gospodarstw domowych ulegną poprawie. To z kolei mogłoby przełożyć się na szybszy wzrost spożycia.
Z dalszymi obniżkami kosztu pieniądza, być może nawet w całej pierwszej połowie bieżącego roku, może wstrzymać się za to amerykański Fed. Końcówka ubiegłego roku dla gospodarki USA była lepsza od prognoz. W grudniu w sektorach pozarolniczych za oceanem zatrudnienie wzrosło o 256 tys. etatów, najwięcej od marca ubiegłego roku, bijąc medianę prognoz rynkowych niemal o 100 tys. Solidny wzrost zatrudnienia zgłosiły firmy prywatne - o 223 tys. m/m wobec konsensusu prognoz na poziomie +135 tys. Stopa bezrobocia spadła w grudniu w USA do 4,1%, choć prognozy analityków sugerowały jej stabilizację na 4,2% zanotowanych dla listopada. Rynek pracy w USA pozostaje zaskakująco silny, a firmy, zarówno małe i duże, mocno podniosły optymizm co do rozwoju sytuacji gospodarczej. Produkcja przemysłowa w grudniu wzrosła w USA o 0,9% m/m przy medianie prognoz na poziomie +0,3%, a wzrost sprzedaży detalicznej sięgnął 0,4%, po wzroście 0,8% m/m w listopadzie. Atlanta Fed w swojej najnowszej prognozie bieżącej (GDPnow) dla PKB szacuje, że w ostatnim kwartale ubiegłego roku wzrósł on w ujęciu realnym o ok. 3% (saar), niewiele tylko poniżej tempa z trzeciego kwartału (Wykres 3).
Wykres 3: PKB w US (%, saar)
Wykres 4: Płace a stopa dobrowolnych odejść
NOTA PRAWNA
Jest to informacja reklamowa. Przed podjęciem ostatecznych decyzji inwestycyjnych należy zapoznać się z prospektem informacyjnym oraz dokumentami zawierającymi kluczowe informacje (KID).
Dane podane w materiale niestanowią oferty w rozumieniu art. 66 Kodeksu cywilnego, jak również usługi doradztwa inwestycyjnego oraz udzielania rekomendacji dotyczących instrumentów finansowych lub ich emitentów w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, a także nie są formą świadczenia doradztwa podatkowego, ani pomocy prawnej. Nie mogą stanowić wystarczającej podstawy do podjęcia decyzji inwestycyjnych.
Wszelkie informacje zawarte w niniejszym materiale pochodzą ze źródeł własnych TFI PZU SA lub źródeł zewnętrznych uznanych przez TFI PZU SA za wiarygodne, lecz nie istnieje gwarancja, iż są one wyczerpujące i w pełni odzwierciedlają stan faktyczny. TFI PZU SA nie może zagwarantować poprawności i kompletności informacji zawartych w niniejszym materiale i nie ponosi żadnej odpowiedzialności za szkody powstałe w wyniku jego wykorzystania niezgodnie z jej przeznaczeniem. TFI PZU SA nie ponosi odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne osób, które zapoznały się z niniejszym materiałem. Wszelkie opinie i oceny wyrażane w niniejszym materiale są opiniami i ocenami TFI PZU SA lub jej doradców będącymi wyrazem ich najlepszej wiedzy popartej informacjami z kompetentnych rynkowych źródeł, obowiązującymi w chwili jej sporządzania. Mogą one podlegać zmianie w każdym momencie, bez uprzedniego powiadomienia. TFI PZU SA zastrzega, że dane zamieszczone w niniejszym materiale mogą być nieaktualne, dlatego w przypadku zamiaru podjęcia decyzji inwestycyjnych zalecamy kontakt z TFI PZU SA, celem uzyskania aktualnych informacji.
Wskazywane w materiałach wartości mają walor historyczny i nie stanowią podstawy do przewidywania i szacunków przyszłych wartości oraz nie stanowią gwarancji osiągnięcia podobnych wyników w przyszłości, a inwestowanie w fundusze inwestycyjne wiąże się z ryzykiem wynikającym z wahań cen na rynkach, zmian wysokości stóp procentowych, kursów walut itp.
Prawa autorskie do niniejszego materiału przysługują TFI PZU SA z siedzibą w Warszawie. Żadna z części tego materiału nie może być kopiowana lub przekazywana nieupoważnionym osobom. Materiał ten nie może być odtwarzany lub przetrzymywany w jakimkolwiek systemie odtwórczym: elektronicznym, magnetycznym lub innym. Wykorzystywanie jej przez osoby nieupoważnione lub działające niezgodnie z powyższymi zastrzeżeniami bez pisemnej zgody Towarzystwa lub w inny sposób naruszający przepisy prawa autorskiego może być powodem wystąpienia z odpowiednimi roszczeniami.
Jeżeli w treści niniejszego materiału nie wskazano inaczej, źródłem danych są obliczenia własne TFI PZU SA.
TFI PZU SA podlega nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego.
Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych PZU Spółka Akcyjna, Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy XIII Wydział Gospodarczy KRS, KRS: 0000019102, NIP 527-22-28-027, kapitał zakładowy: 15 013 000 zł wpłacony w całości, Rondo Ignacego Daszyńskiego 4, 00-843 Warszawa, in.pzu.pl